Behoud je personeel met JobCrafting
Een oud Joods gezegde luidt: ik wens je veel personeel toe. Als je dit gezegde niet kent, zul je wellicht denken: wow wat fijn. Iemand wenst mij veel succes en een groot bedrijf toe! Helaas, niets is minder waar. Het gezegde betekent namelijk vooral dat je iemand veel zorgen en ellende toewenst. Want – zo gaat de redenatie – personeel levert vooral veel gedoe op. Ze kosten je geld en ze hebben ook nog eens eisen. Bovendien maken ze fouten, die jou dan opnieuw geld kosten. En wanneer er dingen veranderen, gooien ze vooral hun hakken in het zand. Als je het zo bekijkt is het best lastig, dat personeel…
Wanneer ik dit gezegde met ondernemers bespreek, kom ik gelukkig tot de conclusie dat ze het hier absoluut niet mee eens zijn. Ja, personeel levert zeker zorgen op en ook weleens wat ellende, maar personeel is ook het belangrijkste wat ze hebben. Ondernemers zien hun personeel graag groeien en gelukkig worden. Ze hopen een goede (professionele) relatie met ze te onderhouden. Daarvoor doen ze van alles: scholing portals inrichten, leuke bedrijfsborrels organiseren, gesprekjes voeren en coaching bieden voor wanneer het even wat minder gaat.
Wat mij echter opvalt: veel van deze acties zijn ad-hoc en zijn vooral reactief. Met de beste bedoelingen en soms per ongeluk een goede uitkomst, maar vooral ongestructureerd. Dit leidt ertoe dat een ondernemer vaak achteraf problemen moet oplossen, in plaats van dat problemen voorkomen worden. Het gevaar hierbij is dat je er te laat achter komt dat dat personeel wellicht niet meer helemaal op zijn plek zit. Dat mensen wellicht gevaar lopen op een bore- of burn-out, of dat ze niet meer goed kunnen presteren.
Je kunt heel vaak aangeven dat jouw deur echt open is. Of regelmatig in gesprek gaan met je werknemers om te checken ‘hoe het gaat’, maar als iemand zelf niet echt doorheeft hoe het gaat, of wanneer iemand geen tijd heeft om daar echt over na te denken, dan zal het moment dat het fout gaat altijd te laat komen.
Op tijd en op de juiste manier stilstaan bij hoe goed de match is tussen werk en personeel. Met JobCrafting heb je een methode die het huidige werk in kaart brengt voor het individu. Die het individu de handvaten geeft om gericht na te denken over 4 aspecten van het werk: de taken van, de relaties in, de context omtrent en gedachten over het werk. Dit leidt al tot inzicht in mogelijke knelpunten en geeft direct aanknopingspunten om heel constructief te zoeken naar oplossingen voor die knelpunten. Kan iemand een taak niet aan omdat de kennis ontbreekt? Dan kan een opleiding, training of cursus helpen. Heeft iemand moeite met een relatie op werk? Misschien is een goed gesprek een idee, of coaching in communicatieve vaardigheden. Is de omgeving erg druk? Misschien kan iemand oortjes indoen of op een andere plek het werk doen. Snapt iemand niet goed waarom zijn/haar werk belangrijk is? Dan kun je dat als leidinggevende of werkgever verhelderen.
XYTS helpt jouw bedrijf en personeel om samen op de juiste manier te JobCraften. Dat levert inzicht in knelpunten op, opent het gesprek over ontwikkeling binnen de organisatie en stelt iedereen in staat om gelukkiger, productiever en gemotiveerder aan het werk te gaan en te blijven. Zoals de kaft van het boek ‘Mooi werk’ van Luc Dorenbosch en Mark van Vuuren zegt: “Naar een mooie baan, zonder weg te gaan”. Dat is wat we volgens mij allemaal willen.
En nog even over dat Joods gezegde: als het personeel zelf in staat is om problemen op te lossen, dan is dat weer een zorg minder voor jou als ondernemer! Aan de slag met JobCrafting in jouw team? Ik kom graag eens koffie drinken om meer uit te leggen over de methode.
Wij helpen de match tussen werknemers en organisatie goed te houden en/of te versterken. Met als gevolg minder verzuim, meer leren, meer flexibiliteit van werknemers, minder kosten aan werving & selectie. Neem contact met ons om meer te weten te komen over JobCrafting, en hoe het ’t werkgeluk in jouw team vergoot!
Jochem van Lunteren Jochem@xyts.nl +31(0)6 28 43 26 10 |